sobota 1. listopadu 2014

Tykve, dýně


Různé typy dýní
Tykev (cucurbita), lidově řečeno dýně, je keříčkovitá rostlina, jejíž plody mají různý tvar, barvu a velikost. Pochází ze Střední Ameriky a je to jedna z nejstarších pěstovaných plodin na světě. V Evropě se pěstuje od 15. století, ale existují dochovaná semena dýně z let 5000 př.n.l.  
Podle druhu keře se plody nazývají dýně, patizón nebo cuketa. Tato zelenina se zejména v Americe hojně používá do zavařenin, různých náplní do pečiva a dalších receptů. Má žena dělá vynikající dýňovou kaši, zapečenou dýni, či skvělou dýňovou polévku.
Tvar a barva dýně mě tak zaujaly, že jsem se rozhodl vyrobit si pár kousků v měřítku 1/35 jako doplněk do jedné diorámy.

POSTUP:
Vlastní postup je na výrobu poměrně primitivní, protože dýně má velmi jednoduchý tvar. Z dvousložkového tmelu Magic Sculp jsem si nejprve vyválel kuličku. 
Dýně před nabarvením
Do této kuličky jsem pak pomocí štětce s gumovým hrotem vytvořil důlek pro budoucí stopku a pomocí skalpelu dodělal různé nerovnosti povrchu. Je dobré, aby každá dýně měla jiný tvar i velikost, jak je tomu i ve skutečnosti.

BARVENÍ:
Rozhodl jsem se pro napodobení oranžových a zelených dýní. Jako základní barvu oranžových dýní jsem použil namíchaný odstín z barev Tamiya XF-7 a XF-3. Po zaschnutí základní barvy, jsem každou z dýní vystínoval trochu jiným odstínem akrylovými barvami Andrea.



Základní barva a použité akrylové barvy Andrea
ORANŽOVÉ DÝNĚ:
Na světla jsem použil odstíny Dark orange, Dark yellow a Pearl grey. Na stíny jsem použil Dark orange, Dark yellow a Dark brown leather.
Malování světel a hotové oranžové dýně
ZELENÉ DÝNĚ:
Zelené dýně jsem z lenosti rovnou natřel akrylovou barvou Olive green a pak je vystínoval. Světla: Olive green, Dark yellow, Pearl grey. Stíny: Olive green, English khaki.

Malování světel a hotové zelené dýně
STOPKA:
Na závěr jsem každé dýni doplnil stopku vyrobenou z usušených travních kořenů. Ty jsem vlepil do důlku pomocí vteřinového lepidla. Stopku jsem pak nabarvil hodně zředěnou hnědou barvou a následně bílým drybrushem.

ZÁVĚR:
Hotové dýně umístěné do lísek
Vyrobit tento miniaturní model zeleniny (největší dýně má průměr 9 mm) je rychlé a nenáročné, zároveň je to docela neotřelý doplněk. Tykve mám v plánu zakomponovat spolu s vyrobenými lískami do diorámy. 

ODKAZY:
Odkaz na výrobu lísek zde.


 měřítko 1/35