pátek 1. srpna 2014

vrak Volkswagen Beetle- barvení


vrak VW Beetle
Ve druhé části článku o stavbě vraku brouka se dočtete o barvení a dokončení modelu. 
BARVENÍ:
Když jsem byl hotov s odfrézováním plastu a naznačení prorezlých míst na karoserii pustil jsem se do barvení. Jak již bylo řečeno v prvním díle, rozhodl jsem se, že nebudu používat různé modelářské patiny a přípravky pro docílení rezavého efektu a dal jsem si za úkol dosáhnout věrohodnosti pouze se třemi ingrediencemi, které má doma každý modelář. Jsou to barvy (akrylové), lak na vlasy a sůl s cukrem. Postup barvení sladko-slanou metodou, která je má oblíbená jsem popsal již dříve zde.
Před samotným barvením jsem se rozhodl model rozdělit na několik podsestav, které jsem slepil dohromady až úplně nakonec.
Hotový model, prostor pro motor jsem nechal prázdný
VŠE ŘÁDNĚ NASOLÍME:
Začal jsem nabarvením celého modelu černou barvou Tamiya XF-1. 
Základní barva
Model jsem následně zalakoval silně tužícím lakem na vlasy z Tesca. Při nanesení větší vrstvy laku se na černém povrchu po zaschnutí objeví bílé mapy, nejsou na škodu a v případě potřeby jdou snadno omýt vodou. Tento lak je levná záležitost a přitom efekt je mnohem lepší, než u laků jiných, mnohdy dražších výrobců. Co to však udělá s vlasy je otázka k zamyšlení...

Zalakování lakem na vlasy
Do ještě mokrého laku jsem pak nanášel různě velké krystaly soli a cukru. Po zaschnutí jsem celý model přestříkal barvou Tamiya XF-64 red brown.

1. vrstva barvy a detail krytu kufru
Pokračoval jsem opětovným zalakováním a nanesením směsí barev XF-64 a XF-3. 
2. vrstva barvy a detail krytu kufru
V posledním kroku lakování a solení jsem nanesl finální barvu karoserie auta XF- 23 light blue.






3. vrstva barvy a detail krytu kufru

VŠE ŘÁDNĚ UMYJEME:
V této fázi jsem si do plastové nádoby nalil teplou vodu a všechny součástky obalené solí jsem pomocí štětce umyl. Je nutná opatrnost, protože štětečkem se nesmývá pouze sůl, ale i lak na vlasy. 





Omytí soli a laku štětcem

Proto již v tomto momentu musíme dbát na to, abychom nesmyli všechny vrstvy barvy, štětcem pohybujeme velmi opatrně a promyšleně. Pokud se vše podaří, některé krystaly soli zůstanou pod nenarušenou barvou, což velmi dobře imituje odfouklou barvu.
Imitace odfouklé barvy na krytu kufru v přední části vozu
SEDAČKY:
Při barvení sedaček jsem postupoval obdobně, jen jsem vynechal závěrečnou modrou vrstvu barvy XF-23.
Rezavé sedačky
ÚPRAVY ŠTĚTCEM:
Na závěr upravím jednotlivá pole barev pomocí štětce, někde bylo nutno domalovat větší pole modré barvy... 
Domalování okrsků modrou barvou a hotový kryt kufru
... Jinde bylo zase žádoucí přidat hnědé a oranžové odstíny, které jsem použil z nastrouhaných akvarelových pastelek rozpuštěných ve vodě. 






Domalování rezavých polí štětečkem

Náboj kola a odpružení
CHROMOVANÉ ČÁSTI:
Pochromované části jako jsou poklice pneumatik, kliky a nárazníky jsem ztvárnil základním nástřikem černou barvou, následným zalakováním se zasolením a přestříkáním součástek barvou Gunze Chrome silver. 
vlevo slaný povrch, vpravo zvýraznění hran a znaku VW
Po omytí soli a laku bylo třeba na povrchu disků zvýraznit nápis VW a hrany disku pomocí štětce.
vlevo zvýraznění hran a nápisu VW, vpravo kolo před zvýrazněním
KOMPLETACE:
Jednotlivé součásti modelu jsem začal kompletovat až po celkovém nabarvení všech dílů.  





Hotové části před kompletací


Kompletace součástí vozu

Detail dveří a pohled na vysypané zadní okénko
Nejdříve jsem zalepil všechna skla, pak sedačky a pak osadil dveře. Do zavazadlového prostoru jsem ještě posypal úlomky skla (Icy sparkles od Deluxe materials) po rozbití oken. 
Posypání úlomky skla Icy sparkles
Nakonec jsem přilepil pneumatiky a sluneční clony na rám okna.


KONEC DRUHÉ ČÁSTI
hotový model
v poslední třetí části se dočtete o stavbě minidiorámy. 

POUŽITÝ MATERIÁL:
akrylové barvy, akvarelové barvy, sůl, cukr, lak na vlasy, voda  

ODKAZY:
sladko-slaná metoda zde
vrak Volkswagen beetle- stavba zde
sladko-slaná metoda zde.

článek vyšel také v časopose Modelář Extra 21- za chyby, které se v článku vyskytují je odpovědná redakce
měřítko 1/35